fbpx

Alle bekende communicatie tips voor jou op een rij!

Als Bureau Delight houden wij ervan. We genieten ervan. We doen het de hele dag, met of zonder woorden. Online of offline. Met bekenden, onbekenden, geliefden of mensen die we niet uit kunnen staan. Uiterst fascinerend is het: communiceren.

Nu is er een breed scala aan communicatietips die we even voor jou op een rijtje hebben gezet. Ter inspiratie voor jou.

1. Gebruik LSD

Niet de drugs, daar kun je jezelf maar beter verre van houden. Nee, LSD staat voor Luisteren, Samenvatten én Doorvragen. Zo kun je heel eenvoudig checken of datgene wat je gehoord hebt ook klopt en daarbij nog meer ontdekken.

2. Laat OMA wat vaker thuis

Je échte oma of moeder voor je kinderen moet je zeker veelvuldig bij je over de vloer uitnodigen. Maar als het aankomt op communiceren is dit echt een hele waardevolle tip; het is een oproep om je Oordelen, Meningen en Adviezen thuis te laten. Juist op die manier kun je die ander écht zien en LSD inzetten. Echt onbevangen ontdekken wat de ander bezig houdt en beweegt.

3. Neem ANNA mee

Oef, herken je dit; dat je zo snel dingen aan kunt nemen. Iemand zegt iets wel of juist niet, en jij trekt al je conclusie. Zonder dit even te verifiëren. Heel gevaarlijk; een miscommunicatie ligt dan al snel op de loer. ANNA staat daarom voor Altijd Navragen, Nooit Aannemen.

4. Smeer NIVEA

Dit gaat zo snel. Er hoeft maar iets te gebeuren en je weet al wat die ander voelt, denkt of ervaart. Zelfs zo dat je er al op gaat acteren, in plaats van te vragen of een ander echt geholpen is door onze actie. Niet Invullen Voor Een Ander, maar vraag! Ga het gesprek aan.

5. Wees een OEN

Deze tip is fantastisch. Het is dé manier om jezelf te verbinden met die ander en bovendien zelf ontzettend veel wijzer te worden. Wanneer je Open, Eerlijk en Nieuwsgierig in gesprek kunt zijn geef je de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te doen. Juist door het stellen van vragen zorg je ervoor dat je de ander écht ziet. Dat je oprecht geïnteresseerd bent in de ander en daar ontstaat connectie.

6. Maak je niet DIK

Denk In Kwaliteiten. Tsja, het is soms echt zo makkelijk om datgene te zien wat je nu net niet aanstaat. Die collega in je team die wat steken heeft laten vallen, je baas die je niet waardeert om wat je extra voor je project hebt gedaan of de flinke hobbels die jij en je partner op dit moment beleven. Denken in kwaliteiten betekent dat je gaat omdenken. Dat je vanuit een ander perspectief gaat kijken naar de ander. En weet je, achter elke valkuil ligt een kwaliteit, volgens het gedachtengoed van de kernkwadranten. De vraag is, gaan we daarvoor?

Welke van de communicatietips is voor jou het meest helpend? Hang hem met een post-it op je scherm, zodat je hem juist de komende tijd steeds weer toe kunt passen.

Succes!

Als je wil groeien in communicatie, boek dan een 7LIFE assessment óf het Be Excellent coachtraject.

Vorig bericht
#IKEXCELLEERJOU podcast met Arend Voogt
Volgend bericht
#IKEXCELLEERJOU podcast met Saskia van Wolferen